PILLANATFELVÉTEL A GYAKORLATI OKTATÁS HELYZETÉRŐL

Gyógypedagógiai szakértő

Bruckner László

ELŐADÁS VÁZLAT

A gazdálkodó szervezeteknél folyó gyakorlati oktatás; tanulószerződések (1)

  • Az iskolák szinte kivétel nélkül a duális képzést tartják ideálisnak;
  • Legalább az utolsó évfolyamon szinte minden szakképesítésben van külső helyen gyakorlat;
  • Az oktatási tevékenységre szakosodott (ÁÉV-jogutód) gazdálkodó szervezeteknél 100%-os tanulói szerződés jellemző;
  • Nem feltétlenül a csoportos képzést preferálják az iskolák...;

A gazdálkodó szervezeteknél folyó gyakorlati oktatás; tanulószerződések (2)

  • Az egyedi képzési helyek szervezése nagyon nehézkes;
  • A gyakorlati oktatásvezetők mindenütt túlterheltek;
  • A szakmai tartalom megvalósulásának ellenőrzésére többnyire már nincs kapacitás;
  • Kirívó szabálytalanságok is előfordulnak a képzési kényszer miatt (visszatartott tanulói juttatások)
  • Egyes iskolák ragaszkodnak a tanulószerződéshez – sikerrel

 

A gazdálkodó szervezeteknél folyó gyakorlati oktatás; tanulószerződések (3)

  • A gazdálkodó szervezetek többsége adminisztrációs terhek miatt nem vállalja a szerződéskötést (könyvelő dönt);
  • A kamarai képzőhelyi akkreditációt általában nem követi tartalmi ellenőrzés;
  • A kamarák, szakmai szervezetek felől nem érkezik támogatás, a vizsgaszervezést kivéve nincs kapcsolat.

Az elméleti és gyakorlati oktatás összehangolása

  • A gazdálkodó szervezetek nem ismerik a képzési programokat, különösen az új OKJ követelményeit;
  • Az iskolák adnak tanmenetet, amit azonban nem tudnak számon kérni;
  • Az iskolák többsége rugalmasan kezeli a helyzetet;
  • A képző helyek többsége alkalmatlan az új OKJ szerinti vizsgahelyszínnek (!)
  • A legtöbb iskola szerint leginkább módszertani („tanítás tanítása”) támogatásra van szüksége a cégeknek;
  • Idős oktatói gárda; a versenyszféra elszívó hatása ellehetetleníti egyes szakmák képzését.

A munkahelyi gyakorlati képzés fejlesztésére tett javaslatok

  • Adminisztrációs terhek delegálása a kamarák felé (egyedi képzési helyek);
  • Egységesített jogszabálytár működtetése egy honlapról;
  • Iskolák bevonása a szakmai tevékenység felügyeletébe, ehhez források biztosítása;
  • Potenciális képzőhelyek országos listájának összeállítása.

Baja, 2009. október 20-22.

 
Bejelentkező űrlap