SZAKISKOLAI TANULÓK KIMARADÁSA, LEMORZSOLÓDÁSA A SPECIÁLIS SZAKKÉPZÉSBEN

Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Bajai Közoktatási Intézménye és Gyermekotthona

Müller István

Igazgató

 

ELŐADÁS VÁZLAT

Problémák

  • A pedagógus társadalom többsége felkészületlen a hátrányos helyzetű, magatartásproblémákkal küzdő tanulók fogadására
  • Nem rendelkeznek azokkal a módszertani eszközökkel, szakmai kompetenciákkal melyek segítséget jelenthetnek a konfliktusok kezelésében, illetve megoldásában
  • A tanárképzés, illetve a tanári továbbképzések sem megfelelő színvonalúak. Nem készítik fel kellőképpen a tanárokat a felmerülő problémák kezelésére
  • A tanulók magatartászavarai, amelyek származhatnak: a családi szocializáció hiányosságaiból, a kortársak egymásra gyakorolt negatív hatása, a „rossz társaság” miatt, az osztályközösségekben kialakuló csoportdinamikai jelenségek, továbbá a család által közvetített negatív minták követése következtében, stb.
  • Ha a tanulók nem kapnak megfelelő segítséget, ha problémájukkal nem tudnak megbirkózni, gyakran a legrosszabb megoldás választják, a kimaradást. A lemorzsolódás, az iskolai oktatás és képzés hiánya a hátrányok hátrányát jelenti a tanulók számára.

 

Szükséges teendők

  • A tanári tevékenységek módszertani segítése, továbbképzések, tréningek, s egyéb szolgáltatások formájában, mely a komplex esélyteremtés lehetőségét biztosíthatja.
  • A hátrányos helyzetű és magatartászavarral is küzdő tanulók, még korai szakaszban történő szűrése, illetve diagnosztizálása
  • Megkíséreltünk kialakítani olyan nevelési-oktatási helyzeteket, amelyek a siker reményével kecsegtettek a kudarcok leküzdésében.
  • A munka világába történő integrálódás megkönnyítése, a pályaorientáció segítése
  • Praktikus ismeretek nyújtásával az önismeret, az önbizalom, az önálló életvezetésre való felkészítés elősegítése önismereti tréningek, beszélgetések formájában
  • A szakiskolás fiatalok helyes énképének, ítélőképességének javítása, ismerkedés a problémamegoldó készségek variációival, a különböző kommunikációs stratégiákkal, a kapcsolatfelvétel és kapcsolat építés kommunikációjával
  • Segítségadás a szakiskolai tanulók testi-lelki egészségének megőrzéséhez, egészségorientált és környezettudatos magatartásuk kialakításához
  • Az egymásért viselt felelősség megerősítése, a társadalmi szolidaritás gyakorlása
  • A meglévő képességek továbbfejlesztése, a személyiségállapot kompenzálása, az önálló életet kezdők esélyének javítása – egyéni tanulási utak tervezésével.
  • Szakmai gyakorlatok során a helyes munkamagatartás gyakorlása, életkilátásaik figyelembevételével
  • Intenzív szülősegítő szolgáltatások szervezésével erősíteni kell a tanulási kudarc mérséklését, a partnerek, a kliensek, a tanulók családi hátterének megsegítése érdekében, a közvetítés és tanácsadás formájában.
  • Szabadidős és közösségi programok szervezése más szakképző intézmények tanulóival a kölcsönös megismerés, tapasztalatcsere, az integráció, a nyitottság érdekében

Lemorzsolódási adatok a bajai speciális szakiskolában

  • 2004/2005. tanév lemorzsolódok száma
  • 2005/2006. tanév lemorzsolódok száma
  • Osztálylétszám és a lemorzsolódott tanulók aránya

 

Megállapítások, tapasztalatok

  • A személyiségi jogok hangsúlyozása felerősödött az utóbbi években, az iskolákon belül. Ha eredményeket akarunk elérni, tisztelni kell a tanulók személyiségét.
  • Fontos a bizalom megteremtése a szülők és az iskola között.
  • Tekintettel kell lenni a tanulók szükségleteire, igényeire, terhelhetőségére.
  • Lényeges a szorongásmentes, felszabadult iskolai légkör megteremtése
  • A tanulókkal foglalkozó szakemberek részéről folyamatos önkontroll végzése szükséges.
  • Minden iskola számára biztosítani kellene az iskolapszichológus elérhetőségét, tréningek, csoportterápiák tartását.
  • Erősíteni kell a családok tagjaiban, hogy az egyik legfontosabb szocializációs feladatnak tekintsék, illetve segítsék gyermekeiket, az iskolai értékek elfogadásában.

Összegzés

  • Azok a fiatalok, akik kiszorulnak a társadalmi részvétel gyakorlásából, igen gyakran iskolai kudarcok sorát szenvedték el korábbi tanulmányaik során. Minthogy a képzettség szintje rendkívül fontos tényező a gazdasági, társadalmi és politikai integráció szempontjából, gondoskodni kell azon mechanizmusok kiküszöböléséről, melyek a fiatalok egyes csoportjainak kirekesztéséhez vezetnek.
  • Az iskoláktól nem várható el, hogy magukra vegyék a társadalmi kirekesztés megszüntetését, de arról gondoskodni tudnak, hogy maximális számú fiatal kerüljön olyan helyzetbe, hogy aktív szerepet játszhasson az Európai Unió gazdasági és kulturális életében.

 

Baja, 2009. október 20-22.

 
Keresés
Regisztrált felhasználóink
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa14
mod_vvisit_counterTegnap18
mod_vvisit_counterEzen a héten32
mod_vvisit_counterElőző héten73
mod_vvisit_counterEbben a hónapban227
mod_vvisit_counterElőző hónapban364
mod_vvisit_counterÖsszesen133418

Most néz minket: 1
IP: 54.90.237.148
,
2018. jan. 23.
Bejelentkező űrlap



Google fordítás