A FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE SZERBIÁBAN


Magyarkanizsa Község Polgármesteri Hivatal

Dr. Lepes Josip

Tanácsnok

 

Előadás vázlat

A jelenlegi társadalmi helyzet

  • Szerbia az EU csatlakozásra készül, de mind a technológiai fejlettség, mind a humán erőforrás fejlődésre szorul a következő évtizedekben
  • A lakosság körében, még mindig magas arányban vannak jelen, a magas iskolai végzettséggel, a kívánt szakmai képzettséggel nem rendelkezők, akik a jelen társadalmi helyzetben, nem felelnek meg a jövőbeni gazdasági elvárásoknak, illetve követelményeknek. A lakosság kevesebb, mint a fele részesült középszintű szakképzésben.
  • Az aktív lakosságából közel 2 millióan nem rendelkeznek szakmai kompetenciával
  • A munkanélküliek száma kb. 700 ezer a hivatalos statisztikai adatok tükrében

Alapvető célkitűzés

  • A felnőttképzésnek a jövőben követnie, illetve alkalmazkodnia kell a Szerbiában észlelt legújabb társadalmi, termelési és gazdasági folyamatokhoz, egyúttal megérintve az iskolából a munkaerőpiacra kikerülő fiatalokat, a jövőbeni minél kedvezőbb társadalmi termelés és szolgáltatás érdekében.

 

A felnőttképzés lehetőséget kell, hogy teremtsen

  • Kognitiv és elméleti tudások megszerzésére, figyelembevéve  a technológiai változásokat, a korszerű munkafolyamatokat tekintve
  • Széleskörű kompetenciák megszerzésére, amelyek szükségesek a termelésben és a szolgáltató szférában
  • Olyan szakképesités megszerzésére, amely támogatni tudja az ÖNELHELYEZKEDÉST és javítja az egyéni sikerességet

 

A felnőttképzés főbb területi

  • Az iskolai rendszerű felnőttképzés: amely törvényekkel szabályozott általános, középfokú, vagy felsőfokú végzettséget ad
  • Az iskolai rendszeren kívüli képzés, szűkítve a területet, a munkaerő-piaciképzés, amelynek célja: az egyén munkába állásának, illetve munkahelye megtartásának az elősegítése

 

Probléma

  • Jelenleg számos intézmény tevékenykedik kisebb-nagyobb intenzitással a felnőttképzésben, de hiányoznak a felnőttoktatásra specializálódott központok, megfelelő káderrel és felszereltséggel.

 

A Szerb Kormány határozata

  • A Szerb kormány 2006 végén hozta meg a „Felnőttoktatás stratégiai fejlesztése Szerbiában” című határozatát, amellyel meghatározta a felnőttképzéssel kapcsolatos jövőbeni teendőket.
  • A cél elsősorban az volt, hogy összeegyeztessék a felnőttoktatást a humán erőforrás társadalmi és gazdasági fejleszthetőségével.
  • A kormányhatározat a korábbi felnőttoktatást érintő dokumentumokra, 6 nemzetközi nyilatkozatra vagy elvi határozatra támaszkodik, illetve indítja stratégiai tervét.

Célcsoport

  • A felnőttoktatás mindazokra a személyekre vonatkozik, akik elmúltak 18 évesek és nincs tanulói vagy egyetemista státusuk.

A felnőttképzési tevékenység két fő területre irányul

  • szakképzésre
  • alapvető kompetenciák elsajátítására (munkahelyi követelmények).

Képzési formák, rendszerek

  • Formális képzési alrendszer
  • Nem formális képzési alrendszer
  • Általános vagy szakoktatás
  • Iniciális, kezdők oktatása
  • Folyamatos (kontinuális) oktatás
  • Rendes vagy rendkívüli oktatás

Tanulságok a felnőttoktatás kapcsán

  • Felkészületlenek az állami oktatási intézmények
  • Gazdasági változásokra érzéketlen az oktatási infrastruktúra
  • Konzervatív a szakosodási rendszer
  • A széleskörű szakoktatás, flexibilis gyakorlatias programok megtervezése, az oktatási rendszer innovatív kiigazításai, továbbá a piaci szükségletek revíziója a felnőttoktatás új, törvényes keretek közötti modellezésével valósítható meg.

 

Következtetések és összegzések a témával kapcsolatban

  • A nyilvántartásban szereplő felnőtt korú, gazdaságilag aktív munkanélküliek, kilátástalan helyzetének javítását, egy a célnak megfelelő, intézményesített keretek között működő felnőttképzési infrastruktúra tudja csak biztosítani.
  • Az oktatási rendszer innovatív kiigazításai – piaci szükségletek revíziója a felnőttoktatás új modellezésével valósítható meg. Alapozni kell a felnőttképzés által garantált oktatás-kiigazítási mechanizmusokra.
  • Be kell vonni a probléma megoldásába a gazdasági szférát is, támaszkodva az általuk képviselt piaci és gazdasági hatékonyságra (szemben a közpénzgazdálkodással).
  • Növelni kell az emberi tőke értékét, támogatást, kell, hogy nyújtson az ország fenntartható társadalom-gazdasági fejlődéséhez, regionális és globális integrálódásához

 

Baja, 2009. október 20-22.

 
Keresés
Regisztrált felhasználóink
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa14
mod_vvisit_counterTegnap18
mod_vvisit_counterEzen a héten32
mod_vvisit_counterElőző héten73
mod_vvisit_counterEbben a hónapban227
mod_vvisit_counterElőző hónapban364
mod_vvisit_counterÖsszesen133418

Most néz minket: 1
IP: 54.90.237.148
,
2018. jan. 23.
Bejelentkező űrlap



Google fordítás